Školský psychológ - náplň práce
Školský psychológ zabezpečuje psychologické služby (diagnostiku,
poradenstvo, konzultácie...) v rámci školského zariadenia
žiakom, učiteľom, rodičom a všetkým, ktorí o tieto služby
požiadajú. Pri riešení problémov spolupracuje s učiteľmi,
rodičmi, krajskou poradňou, špecializovanými poradňami a podľa
potreby s inými odborníkmi. Výhodou školského psychológa, ktorý
pôsobí priamo na škole je, že osobne pozná atmosféru školy, jej
problémy, pozná osobne členov pedagogického zboru, štýl ich
práce a používané metódy, žiaci školy môžu v prípade potreby
okamžite využiť jeho služby, môže bezprostredne riešiť vzniknuté
problémy.
Činnosť školského psychológa možno rozdeliť do štyroch
základných oblastí:
1. DIAGNOSTICKÁ – psychodiagnostickými metódami poznáva
osobnosť žiaka, jeho schopnosti, vlastnosti, intelekt,
identifikuje poruchy správania a učenia a spolu s učiteľmi a
rodičmi sa podieľa na ich zmiernení
2. INTERVENČNÁ – spolu s učiteľmi vytvára podmienky pre
uskutočnenie pozitívnych zmien, rieši výchovné, osobnostné,
vzťahové, vzdelávacie problémy a situácie
3. PREVENTÍVNA – sleduje pripravenosť detí pre školu a jej
požiadavky (školská zrelosť), pozoruje žiakov v triedach za
účelom odhalenia problémov žiakov, prípadne problematických
vzťahov medzi učiteľmi a žiakmi, vytvára a realizuje špeciálne
programy napomáhajúce zdravému rozvoju osobnosti detí
4. PORADENSKÁ – poskytuje konzultácie rodičom, učiteľom,
žiakom
Náplň práce školského psychológa konkrétne zahŕňa:
1) vzdelávacie problémy žiakov identifikuje príčiny
neprospievania, diagnostikuje intelektové schopnosti, pripravuje
podklady pre špeciálneho pedagóga v prípade podozrenia na ŠPU
(špecifické poruchy učenia – dyslexia, dyzortografia....),
spolupracuje s rodičmi a učiteľmi, navrhuje intervenčné postupy,
pomáha pri ich implementácii, vyhodnocuje ich účinnosť,
spolupracuje s krajskou poradňou, ponúka žiakom poradenstvo v
oblasti riešenia ich slabého prospievania, pomáha im pri nácviku
efektívnych foriem učenia
2) výchovné problémy žiakov a detí MŠ spolupracuje s
učiteľmi, poskytuje odborné poradenstvo rodičom, pracuje so
samotnými deťmi na odstránení nevhodného správania,
diagnostikuje osobnosť dieťaťa, hľadá príčiny jeho správania a
vhodnými intervenčnými postupmi sa snaží formovať jeho osobnosť
pozitívnym smerom
3) osobnostné, vzťahové a iné problémy poskytuje
psychologické poradenstvo deťom a rodičom, pomáha žiakom formou
individuálneho poradenstva, poskytuje pomoc pri zvládaní
psychickej záťaže, preťaženia a únavy s využitím relaxačných
metód, ponúka možnosti rozvoja osobnosti, nadania, odbúrania
trémy, zvládania stresových situácií v škole a v rodine, rieši
vzťahové problémy a konflikty v triede v spolupráci s triednou
učiteľkou, podľa potreby sa zúčastňuje triednických hodín,
osobitnú pozornoť venuje žiakom v krízových životných situáciách
(napr. rozvod rodičov, úmrtie v rodine, strata zamestnania
rodičov …), žiakom šikanovaným, žiakom s problematickým
začlenením do kolektívu, žiakom integrovaným
4) profesijná orientácia žiakov na základe komplexnej
diagnostiky intelektových predpokladov a osobnosti, vrátane
záujmovej orientácie poskytuje poradenstvo pri výbere strednej
školy žiakom a ich rodičom
5) školská zrelosť robí vyšetrenia školskej zrelosti,
spolupracuje s učiteľmi MŠ a rodičmi pri posudzovaní
pripravenosti detí na zaškolenie, v prípade nezrelosti v rôznych
oblastiach navrhuje možnosti na rozvoj intelektových,
osobnostných, emocionálnych, sociálnych a iných schopností,
poskytuje poradenstvo rodičom, pracuje so samotnými deťmi
6) psychohygiena učiteľov poskytuje konzultácie, navrhuje
formy a metódy prekonávania psychickej záťaže vyplývajúcej z
práce učiteľa (prevencia syndrómu vyhorenia u pedagógov), vedie
supervízne sedenia učiteľov ZŠ a MŠ, ponúka možnosť nácviku
relaxačných techník (napr. autogénny tréning na odbúranie
stresu, napätia, ale aj úzkosti – vhodné aj pre deti apod.)
7) odborné prednášky pripravuje odborné interaktívne
prednášky spojené s diskusiou pre rodičov a učiteľov školy a
škôlky podľa ich aktuálnych požiadaviek, vedie skupinové
stretnutia rodičov detí s podobnými problémami (napr. ADHD,
špecifické poruchy učenia, šikanovanie, školská zrelosť, čo je
to IQ a EQ, ako ich možno rozvíjať, ako pomôcť deťom
efektívnejšie sa učiť, ako trénovať mozog, čo je to
psychohygiena, nácvik asertivity, konštruktívne riešenie
konfliktov, rozvoj sociálnych a komunikačných zručností apod.)
8) preventívna výchovná a psychologická starostlivosť
spolupracuje s Centrom prevencie, vedie preventívne programy na
predchádzanie rôznych negatívnych javov (napr. šikanovanie,
drogy a iné závislosti, sexuálna výchova...)
9) poradenstvo v oblasti rodičovstva poskytuje individuálne
konzultácie rodičom v oblasti výchovy detí rôzneho veku
10) spolupráca pri integrácii detí spolupracuje s triednou
učiteľkou, špeciálnou pedagogičkou a inými odborníkmi pri
vypracovávaní individuálneho vzdelávacieho plánu pre deti, ktoré
sú integrované (napr. deti so zníženým intelektom, deti s ŠPÚ,
deti s telesným, sluchovým, zrakovým....postihnutím apod.),
venuje osobitnú starostlivosť týmto deťom so špeciálnymi
výchovno-vzdelávacími potrebami a ich rodičom
11) príprava podkladov pre odborných zamestnancov
poradenských zariadení v prípade potreby pripravuje
podklady pre odborníkov v externých poradniach